Mijn naam is Henk van Welij, een marketingman in hart en nieren sinds de jaren ’70.

Gedurende mijn loopbaan in de autobranche (zie www.vanwelij.net), heb ik altijd mensen met elkaar in contact gebracht die zinvol iets voor elkaar konden betekenen.

Toen een headhunter in de jaren ’80 mij benaderde voor een internationale marketingfunctie in de autobranche, bleek dat er in de recruitment wereld geen enkel bureau te bestaan dat goed de weg wist binnen de autobranche. De complexiteit en de daarmee samenhangende functies op Wholesale en Retail niveau waren onbekend, zeker indien het om commerciële- of marketingfuncties ging. Toen was bij mij het idee geboren om zelf een bureau te starten exclusief in de autobranche naast mijn normale werk. Mijn toenmalige werkgever, Mercedes Benz Nederland, gaf daar geen toestemming voor, maar een collega ging werken bij haar zwager die een gespecialiseerd bureau had in de meubelbranche. Samen met haar werd toen “Automan” geboren.

Binnen een jaar werd het bedrijf marktleider in de autobranche. Het groeide snel en ik moest vanwege mijn drukke loopbaan met veel reizen in het buitenland mijn relatie met Automan stoppen, omdat het niet meer te combineren was.

20 jaar later had het bureau zich ontwikkeld tot een organisatieadviesbureau dat inmiddels ook een hoofdrol speelde in de overnamebemiddeling in de autobranche. Toen een partner vertrok bij Automan in 2005 was ik toevallig als zelfstandige actief en voor mij dus het moment om weer bij automan als partner  “in te stappen” en mijn aangeboren talent te gebruiken om de juiste mensen bij elkaar te brengen en bedrijven te helpen bij strategisch advies.

Gedurende mijn loopbaan heb ik veel auto-ondernemers geholpen en daarmee mijn commerciële successen behaald. Daarnaast heb ik goede kennis van en ervaring met diverse functies op dealer- importeurs en fabrikanten niveau. Tevens heeft mijn tijdelijk specialisme op het gebied van fleetmanagement en leasing een groot voordeel. Zo ben ik voor de gehele autobranche de ideale gesprekspartner voor zowel opdrachtgever als kandidaat.

Bij het uitbreken van de economische crisis in 2008 heb ik het bedrijf overgenomen. Toen ik 65 jaar werd ben ik op zoek gegaan naar een goede overname kandidaat die in staat is om het juiste talent te selecteren voor de veranderende autowereld. Dat is gelukt met Michiel Pas, die een goede visie heeft over de toekomstige Automan/-vrouw.

Voorlopig blijf ik weer als partner aan het bedrijf verbonden, maar heb ik nu extra tijd om mij bezig te houden met andere avonturen en liefhebberijen die op het vlak liggen van zeezeilen en het maken van kunst. Vroeger zij men: “Als je eenmaal een olievlek aan je jas hebt, komt die er nooit meer uit”. Dat geld dus voor mij ook en ik zorg ervoor om van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte te blijven die de autobranche raken en vind ik het leuk, ook buiten de branche, mij daarin te verdiepen met inspirerende relaties.

Droomauto: Die heb ik niet, want wat iedere autofabrikant ontwikkelt fascineert mij. Ik wacht wel met spanning op die auto die een open sportauto is in de zomer, comfort van een limousine heeft met zachte vering als ik verre reizen maak en automatisch aanrijdingen en files vermijd.

Henk van Welij